Den Haag, 25 november 2024 – ASN Bank en audio agency Airborne introduceren de podcast “Het Groene Antwoord”. In korte afleveringen van 7 minuten gaat onderzoeksjournalist, cabaretier en groendoener Yora Rienstra op zoek naar antwoorden op veelgestelde vragen over groene keuzes. Zoals: een komkommer, koop je die beter met óf zonder plastic? En kun je beter je benzine-auto helemaal oprijden of toch nú overstappen op elektrisch? Het antwoord op die en andere vragen hoor je de komende tijd via Spotify en alle andere podcastplatforms.
Met de podcast speelt ASN Bank in op de groeiende behoefte van Nederlanders om duurzamer te leven. Renée Ras, lead Missie, Merk en Klantrelatie bij ASN Bank: “Uit onze doelgroeponderzoeken blijkt dat een grote groep mensen wel duurzame keuzes wil maken, maar het ook heel lastig vindt. Het is ingewikkeld, duur of saai. We hoeven ze dus niet te vertellen dat verandering nodig is, dat weten ze wel, maar ze hebben behoefte aan concrete oplossingen en handvatten die hen helpen om makkelijker duurzame keuzes te maken.”
Want of het nu gaat om boodschappen doen, op vakantie gaan of het kopen van kleding – steeds meer mensen willen weten wat nu écht een groene keus is. In de podcast belt host Rienstra met experts om dilemma’s af te wegen en praktische informatie en tips te geven aan de luisteraar. In elke aflevering staat één vraag centraal, zoals: Kies je deze kerst nou beter voor een échte of een kunstkerstboom? En is een veganistisch dieet nu écht de beste keus voor het klimaat?
Ras: “De rol die wij als bank met duurzame missie kunnen spelen is het bereikbaar maken van duurzaamheid. Wij willen facilitator zijn van duurzame keuzes. Dat doen we niet alleen met onze bankproducten maar ook via deze nieuwe podcastserie en ons platform Vanaf Hier. We richten ons op iedereen die duurzame keuzes wil maken. Daarmee leggen we de nadruk op de positieve intenties, hoe groot of klein ook. Want we realiseren pas echt duurzame vooruitgang als we het mogelijk maken dat iedereen die wil mee kan doen.”
Samenwerking met experts
Voor de podcast werkten ASN Bank en Airborne samen met experts van onder andere Wageningen Universiteit, Natuur & Milieu, Universiteit Utrecht, TU Delft en de Vrije Universiteit Amsterdam. Zo deelt professor Bert van Wee, hoogleraar Transport Policy bij de TU Delft, zijn inzichten over duurzaam reizen. En geeft duurzame lifestyle expert Marieke Eyskoot inzicht over hoe duurzaam het kopen van kleding op Vinted is.
Nu te beluisteren
De eerste drie afleveringen van ‘Het Groene Antwoord’ zijn vanaf maandag 25 november te beluisteren via Spotify en alle andere podcastplatforms. De komende weken verschijnen nog zes afleveringen.
Benieuwd naar het Groene Antwoord? Klik hier om de eerste afleveringen te beluisteren.
Over ASN Bank
ASN Bank investeert sinds de oprichting in 1960 in duurzame vooruitgang. Zij financiert en belegt alleen in toekomstgerichte bedrijven, sectoren en landen die handelen met respect voor mens, dier en natuur. Klanten kunnen bij ASN Bank betalen, sparen, een hypotheek of verzekering afsluiten en beleggen in de ASN Beleggingsfondsen. Ook verstrekt de bank financieringen aan projecten die passen bij haar duurzame missie. De strategie van ASN Bank is erop gericht om als digitale, duurzame bank te groeien door een sterke klantrelatie en een breed aanbod van producten en diensten.
ASN Bank maakt met BLG Wonen, RegioBank en SNS onderdeel uit van de Volksbank. Samen maken zij de missie bankieren met de menselijke maat van de Volksbank waar.
Over Airborne
Airborne is een toonaangevend en onafhankelijk audio agency, gespecialiseerd in de creatie van hoogwaardige podcastproducties voor toonaangevende merken en organisaties. Met een focus op storytelling, innovatie en kwaliteit, heeft Airborne een sterke reputatie opgebouwd in de Nederlandse podcastindustrie. Het bureau, mede opgericht door creative director Marvin Jacobs en managing director Jeroen de Bakker, heeft talloze prijzen gewonnen voor effectiviteit en creativiteit. Meer informatie is te vinden www.airborne.audio.